- 현재의 위안부라면 성매매 여성을 말하는 것인가.
"그렇다. 뿌리는 다 마찬가지다. 다 가난해서 나온 것이다. 부모들이 가난하지 않으면 왜 자기 딸을 팔아먹겠나. 그런 사실에 대해서는 일언반구도 하지 않고 왜놈들이 무조건 강제로 잡아갔기 때문에 위안부가 됐다고, 사람들의 생각이 그런 것이다. 그래서 나는 (위안부 문제 해결을 위한 활동을) 안 해버렸다. 거짓말이기 때문에. 내가 한국사에 대해서 죄를 짓고 있는 거다. 현재 OO동이나 OO동에 있는 위안부를 어떻게 처리할 것이냐, 그들이 전부 납치돼서 온 것이냐? 우리 연구의 목적은 우리의 아픈 점을 연구해가지고 그걸 없애는 것 아니냐."
- 성매매와 다른 문제 아닌가. 위안부 강제동원이 있었다는 것 자체는 역사로 볼 수 있잖느냐.
"실제 (일제시대에) 강제동원은 많이 있었다. 남성의 경우 징용이나 징병, 여성은 정신대가 강제동원됐다. 하지만 위안부에 관해서, 강제를 했느냐는 (아직 객관적으로)모른다. 강제했다는 자료를 일본과 한국이고 어느 곳에서도 내놓은 것은 없다. 위안부 경험을 가진 사람들의 증언뿐이다. 역사학을 하는 사람들은 증언을 가지고 역사적인 자료라고 안 한다. 참고자료에 불과하다. 이렇게 말한다고 해서 내가 (위안부 강제동원이 없었다는) 이야기를 하는 것이 아니다. 다만 자료가 없다는 것이다."
ohmynews/2006-12-04
translation(Correct me if my translation is wrong)
----Do you call the comfort women prostitute?
The same thing. If the parents had not been poor, how would they have sold their daughters? Ignoring this fact, people tend to think that Korean women became comfort women because Japanese forcibly taken them away. I didn't participate in the movement for the settlement of the comfort women issue. Because that was a lie and that means I am committing a sin against Korean history. How do you say about the prostitutes here and there in Korea? Were they all abducted? Our objective in the study of history is to find out the mistake and correct it, isn't it?
----But isn't is different from commercial prostitute? Is it a fabrication that the comfort women were forcibly mobilized?
There were forced mobilization during Japanese imperialism. Men were mobilized for work and military. Women were mobilized for work and entertainment. But as for the comfort women, we can not confirm objectively that they were forcibly mobilized. There is no evidence in Korea and in Japan that they were forced. There are only testimonies. But a historian would not testimonies as a historical source. They are just references. That does not follow that I am saying that there was no forced mobilization for comfort women I am saying that there is no evidence.
."
This is basically in line with my view of comfort women. And it is also in line with other Korean professors like 李栄薫 , Hahn Sung-joe, and 지만원 박사 What is more, their opinion were all oppressed by Korean society.
...............................................................................
- 現在の慰安婦なら性売買女性を言うか.
"そうだ. 振り撤く同じだ. すべて貧しくて出たのだ. 親たちが貧しくなければどうして自分の娘を売り込むか. そんな事実に対しては一言半句もしないで倭人たちが無条件強制に捕えて連れ行ったから慰安婦になったと, 人々の考えがそんなのだ. それで私は (慰安婦問題解決のための活動を) 言ってしまわなかった. 嘘だから. 私が韓国史に対して罪を犯しているのだ. 現在 OO東や OO東にある慰安婦をどんなに処理するはずなのか, 彼らが全部拉致されて全ことなのか? 私たちの研究の目的は私たちの痛い点を研究していてそれを無くすことではないか."
- 性売買と違う問題ではないか. 慰安婦強制動員があったということ自体は歴史に見る数イッザンヌか.
"実際 (日帝時代に) 強制動員はたくさんあった. 男性の場合徴用や徴兵, 女性は従軍慰安婦が強制動員された. しかし慰安婦について, 強制をしたのかは (まだ客観的に)分からない. 強制したという資料を日本と韓国でどの所でも出したことはない. 慰安婦経験を持った人々の証言だけだ. 史学をする人々は証言を持って歴史的な資料としない. 参照資料に過ぎない. こんなに言うからといって私が (慰安婦強制動員がなかったという) 話をするのではない. ただ資料がないというのだ
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